Vážení
obchodní přátelé, na základě plánu akcí směřovaných na podporu exportu byla ve dnech 22 a 23. října 2003 uspořádána ve spolupráci Velvyslanectví ČR a firmy Direct Marekting v konferenčním sále hotelu Almaty katalogová výstava českých firem. Jednalo se již o 4. výstavu tohoto druhu, poprvé však spolupořádanou Velvyslanectvím ČR v Kazachstánu Svoje katalogy představilo více jak 45 českých firem, nejvíce z oboru zdravotnictví, stavebnictví (stavebních hmot), sklářství, léky, textilní průmysl, letecký průmysl, zpracování dřeva, lehké strojírenství apod. Výstavy se zúčastnili i přímo zástupci několika českých firem. Výstava byla slavnostně otevřena 22. října za účasti představitelů Svazu obchodních a průmyslových komor Kazachstánu a představitelů tisku a rozhlasu. Po zahájení výstavy byla uspořádána krátká tisková konference, ve které byla v krátkosti objasněna podstata katalogové výstavy a zodpovězeny dotazy novinářů (dotazy se zejména týkaly obratu zahraničního obchodu mezi Kazachstánem a ČR, perspektiv další ekonomické spolupráce atp). Zpráva o výstavě pak byla opublikována ve všech větších novinách v Almatě (včetně fotografií), opublikovala ji i tisková kancelář „Interfax Kazachstán“ a byl krátký vstup v rozhlase. Návštěvnost výstavky byla dobrá, ale hlavním pozitivem bylo, že valná většina návštěvníků byla dobře připravena tj. věděla, kam jdou a jakou mají konkrétní představu. V průběhu akce bylo předáno i mnoho kontaktů na firmy, které bezprostředně nevystavovaly, ale o jejich zboží byl zájem. Na výstavě také byly k dispozici obecné materiály (dodané velvyslanectvím), největší zájem byl o publikaci Česká republika - Váš obchodní partner, publikace o lázeňství a cestovním ruchu, u publikace „Doing business“. Na závěr výstavy bylo provedeno krátké neformální vyhodnocení, a to jak podle vyplněných anket návštěvníků, tak od vystavovatelů, všichni akci hodnotili velmi dobře a zejména ocenili, že se jedná o finančně celkem nenáročnou akci, avšak s poměrně velkým propagačním efektem. Závěrem bych chtěl říci, že s ohledem na vzdálenost a velké dopravní náklady je pořádání katalogových výstav velmi efektivní způsob, jak levně a nenáročně informovat odbornou veřejnost v Kazachstánu o možnostech českých firem, dát o sobě prvotní informaci a zároveň předat kontakt na tyto firmy, případně pomoci navázat vazby a obchodní spojení, které se zpřetrhaly v minulosti. Výstava však posloužila i celkové propagaci České republiky a informovala i o nových možnostech naší ekonomiky.
Ing. Jan Krs |
|